Szkolny Klub Mediatorów Rówieśniczych przy Szkole Podstawowej im. Juliusza Słowackiego w Babicach

Od 2024 roku w naszej szkole działa Szkolny Klub Mediatorów Rówieśniczych, który pod opieką Zofii Piwowar –Atak będącej mediatorem sądowym oraz trenerem mediacji rówieśniczych, przybliża uczniom pojęcie mediacji w tym szczególnie mediacji rówieśniczej. Działalności klubu przyświeca hasło „Mediacje Mają Moc”

Jakie korzyści płyną z mediacji w naszej szkole?

Środowisko szkolne jest bardzo dynamiczne, nacechowane zmianami. To w szkole dzieci wchodzą we wczesną młodość, niezwykle przeżywają zarówno sukcesy, jak i porażki, czują potrzebę akceptacji, borykają się z pewnością siebie, konfrontowani są z rówieśnikami, stawiani na gorszych lub lepszych pozycjach. Emocje, bodźce, stawiane przed nimi oczekiwania oraz częste doświadczanie agresji, niesprawiedliwości, braku zrozumienia prowadzą do konfliktów na różnych płaszczyznach. Wiele z nich udaje się zażegnać w początkowej fazie, ale niemniej sporów przybiera na sile, dochodzi do ich eskalacji, a ich rozwiązanie staje się niezwykle trudne. W takich przypadkach warto użyć narzędzia mediacji rówieśniczej, która umożliwia przeanalizowanie w spokojnych warunkach całego konfliktu, spojrzenie na spór z różnych perspektyw.

Współczesna szkoła ma umożliwiać młodym ludziom odnalezienie własnej osobowości, zbudowania pewności siebie, zdefiniowania swoich zainteresowań i ukierunkowania ucznia w tę stronę, a także nauczenia się życia w społeczeństwie. Wszystko to powinno przebiegać w przyjaznej, pełnej zrozumienia atmosferze. Mediacje szkolne pomagają osiągać szkole taki status.

Korzyści płynące z zastosowania mediacji w szkole:

  • młodzi ludzie rozwijają umiejętność wyrażania własnych potrzeb. Mediacje wspierają uczniów z radzeniem sobie z emocjami, stresem, a także uczą szacunku do innych, do odmienności,
  • przygotowują do dorosłości, uczą jak rozwiązywać różnorodne problemy,
  • zdobyte na drodze mediacji w szkole umiejętności rozwiązywania konfliktu przenikają także do domu, a potem do innych środowisk, co znacznie poprawia komfort życia,
  • opanowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów pozwala go rozwiązać już w początkowej fazie,
  • mediacje w szkole uniemożliwiają przypięcie ofierze łatki sprawcy lub ofiary. Uczeń wraca do klasy jako równoprawny partner koleżanek i kolegów. Dostaje nową szansę.
  • Mediacje rówieśnicze prowadzone są przez uczniów przy obecności patrona. Zażegnanie konfliktu w takiej formie pozwala na trwałe pokonać spór, odbudować relacje, zacieśnić więzi między uczniami.

Na fotografii członkowie Szkolnego Klubu Mediatorów Rówieśniczych  podczas IX KONGRESU MEDIATORÓW SZKOLNYCH I RÓWIEŚNICZYCH